Bob Marley-tenue gouden greep: Ajax verdiende veel meer aan merchandise dan PSV en Feyenoord

Dat het ontwerpen van een Bob Marley-tenue een gouden greep zou zijn, zullen ze bij Adidas en Ajax al geweten hebben toen het idee op tafel kwam. Na het tenue een seizoen lang verkocht te hebben, wijzen ook de cijfers uit dat het ontwerp zijn vruchten heeft afgeworpen.

Voetbal International meldt namelijk dat Ajax afgelopen seizoen zeven keer meer verdiende aan merchandise dan PSV. Ten opzichte van Feyenoord werd drie keer zoveel verdiend aan verkopen in de (online) fanshop. Het grote verschil met beide concurrenten valt volgens VI te wijten aan het eerder genoemde succestenue.

Ajax wist afgelopen seizoen 36 miljoen euro aan merchandise te verdienen. Momenteel lopen de zaken in de fanshop wederom op rolletjes. Begin dit seizoen realiseerde de club in samenwerking met Daily Paper wederom een speciaal derde tenue. Ook dit tenue wordt prima verkocht, al zal de verkoop naar verwachting niet tot Bob Marley-achtige hoogtes stijgen.