Op het digitale speelveld is Ajax al jaren in bloedvorm

Je vraagt er niet om als bedrijf, ook niet als voetbalclub, maar je moet mee in de vaart der volkeren als het om het bijhouden van sociale mediakanalen gaat. Eenmansbedrijven maken 'in vredesnaam dan maar' een facebookpagina aan om vindbaar te zijn. Voetbalclubs maken van de nood juist een deugd en houden de fans op de hoogte op een creatieve manier. Ajax blinkt er intussen in uit. Waar het op het veld bij vlagen swingt, is de media-afdeling in Amsterdam-Zuid al jaren achtereen in bloedvorm.

De voetballerij gaat online 24/7 door

De voetbalwereld is in rap tempo veranderd door de komst van het internet. Het regent podcasts en voetbalgerelateerde vlogs zoals Bij Andy in de auto. Ook voetbalwedden doen we niet meer bij de sigarenboer, maar online via TOTO, waar de TOTO bonussen het inzetten op wedstrijden aantrekkelijk maken. De één sluit zich aan bij een nationale loterij, de ander hoopt zijn voetbalinzicht in een zakcentje om te zetten. Op datzelfde internet profileren de clubs zich nadrukkelijk. Sociale media zijn een tak van sport op zich geworden en Ajax is daar snel op ingehaakt.

Veranderd imago

Voetbalschrijver Menno Pot signaleerde in zijn boek Het Nieuwe Ajax (2019) dat de club meer sympathie kweekt via zijn manier van marketing. Dat is niet makkelijk als media je steeds in de rol van 'Bayern van Nederland' proberen te duwen, toch is het zichtbaar. 'Wij zijn Ajax, wij zijn de beste' maakte plaats voor 'For the future', er staat geen '1' meer op clubstropdassen, het stadion is eindelijk naar zijn grootste held vernoemd en op de tribunes zitten veel meer exemplaren van de homo sapiens dan alleen witte mannen van boven de dertig. De voorkeur voor het rapnummer Herres van Sven Alias boven de zoveelste grachten-smartlap spreekt boekdelen, net als het Bob Marley-shirt. Het arrogante imago wordt niet versterkt, er wordt hooguit een rake grap over gemaakt, met zelfspot als beproefd ingrediënt.

Backstage footage

Deskundigen roemen de vondsten die de Amsterdammers op hun sociale media posten en raden bedrijven aan hier een voorbeeld aan te nemen. De bekende strafregels sketch waarmee na het aantrekken van 'Feyenoorder' Kjell Scherpen de kou uit de lucht gehaald werd, ging viral. Andere aanwinsten werden op ludieke wijze gepresenteerd met een onderling spelletje Wie is het?. Is er even geen nieuws, dan schieten de marketeers gewoon wat backstage footage tijdens de training, want dat is altijd leuk.

Massaal gedeeld

Op Europacup-dagen wordt 's morgens online de adrenalinestroom opgepookt. Denk aan het mooie Your dreams are now, dat de jonge Class of '19 inspireerde tot grootse daden in Bernabéu. Of het openingsfilmpje van de Champions League-campagne van dit seizoen. De spelers laten zich inspireren, de fans komen in de stemming. Het zijn kunstzinnige, korte items, vaak deels in zwart-wit en met oog voor nostalgisch detail. Bijna alles wat er op de burelen van de Johan Cruijff ArenA wordt verzonnen, verandert in goud: de content wordt massaal gedeeld.