Geluk van de kampioen? Vier keer dat het Feyenoord TEGEN zat dit seizoen!

Feyenoord en scheidsrechters. De laatste tijd is dit een onderwerp dat keer op keer terugkomt. Zo stelde Valentijn Driessen op de persconferentie na de wedstrijd van de Rotterdammers dit weekend dat trainer Arne Slot 'de arbitrage gemanipuleerd zou hebben.' Toch heeft het Feyenoord ook een aantal keer tegen gezeten qua arbitrale beslissingen dit seizoen. Voetbalflitsen zet vier van deze momenten op een rijtje. 

Corner PSV-uit

PSV en Feyenoord speelden op zondag 18 september 2022 een zinderende topper die uiteindelijk in het voordeel werd beslist door de Eindhovenaren (4-3). Het winnende doelpunt werd gemaakt door Armando Obispo en kwam uit een hoekschop van de thuisploeg. Deze had alleen nooit gegeven mogen worden door scheidsrechter Allard Lindhout. Niet Feyenoord-back Marcus Pedersen, maar PSV-middenvelder Ismael Saibari raakte de bal als laatst. De VAR mocht hierbij niet ingrijpen omdat een onterecht gegeven corner niet in de categorie 'duidelijke fouten' valt. 

Tekst gaat verder onder de video.

Moment Gimenez in Nijmegen

Bij NEC-uit op zondag 2 oktober 2022 pakten de Rotterdammers niet de volle buit, maar dit scheelde maar weinig. In de zesde minuut van de extra tijd schoot de doelman van de thuisploeg, Jasper Cillessen, de bal hard tegen Santiago Giménez aan en die had deze daarna voor het intikken op een open doel. Serdar Gözübüyük floot echter gelijk af en vond dat de Mexicaanse-spits de keeper had gehinderd. Hij ontving hier zelfs een gele kaart voor.

Tekst gaat verder onder de Tweet.

Giménez 'buitenspel' tegen Utrecht

De eerste wedstrijd na de winterstop speelde Feyenoord uit tegen FC Utrecht. Door een doelpunt van oud-Feyenoorder Jens Toornstra kwam de thuisploeg op voorsprong, maar Alireza Jahanbakhsh maakte de gelijkmaker. Vlak voor tijd leek Santiago Giménez de winnende te maken, maar deze werd afgekeurd voor buitenspel. Toch was er commotie rondom dit moment, want had deze goal wel afgekeurd mogen worden? Scheidsrechter Bas Nijhuis vond van wel. "Alleen als de verdediger de bal volledig onder controle heeft, is er sprake van een nieuwe situatie. Dit was in dit geval bij Modivo Sagnan niet het geval waardoor er gekeken werd naar het moment van passen. Op dat moment stond Giménez buitenspel en dus bleef de VAR achter het besluit staan. Prima beslissing van mijn assistent", schreef de arbiter op zijn Instagram.

Handsbal Twente

Het laatste moment van deze reeks is de handsbal van Robin Pröpper eind januari tegen Feyenoord. Het duel tussen de Rotterdammers en de Tukkers eindigde in 1-1, maar dit had zomaar anders kunnen zijn. Bij een luchtduel tussen, daar hebben we hem weer, Santiago Giménez en Pröpper kreeg laatstgenoemde de bal op zijn hand. Allard Lindhout floot wel, maar niet voor de handsbal. Volgens de arbiter zou de Mexicaanse-spits van Feyenoord eerst een overtreding op de FC Twente-verdediger hebben begaan. De VAR stond achter dit besluit en de Rotterdammers kregen daardoor geen penalty die ze twee extra punten had kunnen opleveren.

Feyenoord-doelman vertrekt