Sponsoren VI nemen afstand van 'kwetsende grap': "Dit heeft niks met voetbal te maken, smakeloos"

Gillette en TOTO, sponsoren van Voetbal Inside, hebben hard uitgehaald naar de uitspraken die René van der Gijp en Johan Derksen afgelopen vrijdag deden in het programma. De analisten zorgden voor ophef met opmerkingen over Bo Van Spilbeeck, een transgender uit België. 

Ook zette Van der Gijp een pruik op, en deed hij zich voor als Renate. "We vonden het optreden van Van der Gijp ronduit smakeloos en we nemen met klem afstand van alle kwetsende grappen", aldus een woordvoerder van TOTO tegenover NU.nl. "We snappen ook niet wat dit met voetbal te maken heeft. Wij zijn sponsor van het programma, omdat het over sport gaat. Dit is ook de mededeling die wij aan RTL hebben overgebracht."

Gillette zegt in een reactie 'geen enkele boodschap in het programma te ondersteunen die mensen kwetst vanwege hun huidskleur, hun geslacht of hun seksuele oriëntatie.' De scheermessengigant wacht het gesprek tussen RTL en de makers van Voetbal Inside af. 

René van der Gijp reageerde maandagavond op de commotie. Hij noemt zijn actie een grap en vindt Nederland doorgeslagen. 

Bekijk hier nogmaals het moment van 'Renate' van der Gijp. 

Deze website van Socios Sports gebruikt “cookies”. Er worden functionele cookies gebruikt, noodzakelijk voor de werking van de website en statistische cookies om inzicht te krijgen in het gebruik en effectiviteit van de website. De website gebruikt ook advertentie cookies om advertenties af te stemmen op uw voorkeuren op basis van uw klikgedrag. Tenslotte worden via de website ook social media cookies geplaatst om dingen te kunnen ‘liken’ en ‘delen’. Advertentie- en social media cookies zijn van derde partijen en verzamelen mogelijk ook uw gegevens buiten deze websites. Door op “Ja, ik accepteer de genoemde cookies”, geeft u toestemming voor het plaatsen van advertentie cookies. Meer weten over cookies? Klik dan hier.