Marokko boos op Adidas door uitshirt van Algerije: "Cultuur toe-eigening"

Adidas heeft zich de woede op haar hals gehaald van het Marokkaanse ministerie van Cultuur. De sportkledingfabrikant wordt door het ministerie er van beschuldigd dat 'het zich de Marokkaanse cultuur toe-eigent'. Hiermee wordt gedoeld op het nieuwe uittenue van Algerije, waar volgens het Marokkaanse ministerie een patroon is gebruikt dat veel te zien is in Marokkaanse mozaïeken.

In een brief naar Adidas heeft de advocaat van het Marokkaanse ministerie van Cultuur over culturele toe-eigening: "Het is een poging om een uiting van Marokkaans cultureel erfgoed te stelen en buiten zijn context te gebruiken", luidt de verklaring. Adidas zelf zegt dat het ontwerp is geïnspireerd op het Mechouar-paleis in Algerije. Volgens de BBC heeft de kledingfabrikant vijftien dagen de tijd gekregen om het ontwerp van het shirt te veranderen.

Deze website van Socios Sports gebruikt “cookies”. Er worden functionele cookies gebruikt, noodzakelijk voor de werking van de website en statistische cookies om inzicht te krijgen in het gebruik en effectiviteit van de website. De website gebruikt ook advertentie cookies om advertenties af te stemmen op uw voorkeuren op basis van uw klikgedrag. Tenslotte worden via de website ook social media cookies geplaatst om dingen te kunnen ‘liken’ en ‘delen’. Advertentie- en social media cookies zijn van derde partijen en verzamelen mogelijk ook uw gegevens buiten deze websites. Door op “Ja, ik accepteer de genoemde cookies”, geeft u toestemming voor het plaatsen van advertentie cookies. Meer weten over cookies? Klik dan hier.