Zo scoren Ajax, Feyenoord en PSV op social media

Hoe doen Ajax, PSV en Feyenoord het op sociale media? Je kunt anno 2024 niet meer om sociale media heen. Bijna elk persoon, bedrijf en soms zelfs dier heeft een online-account. Ook de profclubs maken massaal gebruik van het online wereldje.

Op kanalen als Instagram en TikTok plaatsen de clubs content op wedstrijddagen, trainingen en komen er diverse challenges voorbij. Hoe hebben ‘de grote 3’ het de afgelopen jaren gedaan?

Ajax heeft grootste achterban op social media

Ajax heeft op dit moment de grootste achterban online. Met 8,7 miljoen Instavolgers lijken de Amsterdammers een ruime voorsprong te hebben op nummer twee PSV. Zij hebben 1,3 miljoen volgers. Vlak daaronder zit Feyenoord met 1,1 miljoen volgers.

Dat Ajax met kop en schouders boven de twee rivalen uitsteekt, komt niet door de Nederlandse invloed. Het heeft ook veel volgers uit andere landen. Ajax staat als enige Nederlandse club in de top 100 van clubs met de meeste volgers op sociale media. In 2023 stond Ajax op de 26e plek en hield het grote clubs als SSC Napoli, West Ham United en Olympique Marseille achter zich.

Ajax lijkt op internationaal vlak dus beter te scoren dan PSV en Feyenoord en dit is ook terug te zien in het totaal aantal volgers.

Explosieve groei Ajax, Feyenoord en PSV-volgers op TikTok

Daar waar de volgers op Instagram, Facebook, Twitter en YouTube geleidelijk groeien, gebeurt dit bij TikTok een stuk explosiever in de afgelopen vier jaar. Alle drie de clubs hebben op deze kanalen ook meer volgers dan op ieder ander platform. Erg opmerkelijk, aangezien TikTok in 2020 nog het kleinste aandeel van het totaal aantal volgers had. Tijdens de coronapandemie heeft de Chinese app een enorme groei in gebruikers gemaakt. Die groei is dus ook terug te zien in het totaal aantal volgers van Ajax, PSV en Feyenoord.

Feyenoord maakt grootste groei in volgers op social media

In het voetbalseizoen 2022-2023 heeft Feyenoord met 40% de grootste groei gemaakt in het aantal volgers. Dat is natuurlijk niet zo gek, aangezien de Rotterdammers onder leiding van Arne Slot succesvol voetbal speelden en zelfs de zestiende landstitel wonnen. PSV heeft een groei van 36% gemaakt. Dat is meer dan Ajax, die met 17% gegroeid is in het totaal aantal volgers. Met een tweede plek en de beker als toevoeging aan de prijzenkast, hadden de PSV-fans dan ook een aangenamer seizoen dan de Ajacieden. Zo is duidelijk te zien dat de prestaties op het veld, invloed hebben op het aantal volgers online.

Dit soort content maken Ajax, Feyenoord en PSV op social media

Bijna dagelijks wordt er op de kanalen van de clubs gepost. De content is divers. Zo komen er challenges en quizzen met spelers voorbij, maar ook serieuzere nieuwsberichten over blessures en transfers. Ook komen er regelmatig beelden uit de oude doos voorbij, wat voor nostalgische herinneringen kan zorgen bij de fans.

Clubs actief op wedstrijddagen

Met name op wedstrijddagen zijn de clubs erg actief. Dan komen er meerdere stories voorbij. Van aankomst van de bus tot een kijkje in de kleedkamer tot beelden van bijvoorbeeld fans. De rol van sociale media is de afgelopen jaren erg gegroeid. Met name TikTok heeft een enorme groei gemaakt. Ajax is op dit moment de grootste als het gaat om oninevolgers, maar we zagen ook dat prestaties invloed hebben op de groei van het aantal volgers. De crisis bij Ajax kan er dus voor zorgen dat het gat met PSV en Feyenoord de komende tijd steeds kleiner wordt. Overigens Ajax kwam eerder al eens in actie tegen haatberichten op social media.