Chris Woerts kraakt Ajax-besluit: "Terugkeer klassiek logo is vals sentiment"
Inhoudsopgave
De beslissing van Ajax om vanaf volgend seizoen het klassieke logo weer te gebruiken, stuit op kritiek van sportmarketeer Chris Woerts. Hij noemt de logowijziging, die samenvalt met het 125-jarig jubileum van de club, een stap terug in plaats van vooruit.
Woerts: “Vals sentiment en onnodige verandering"
Volgens Woerts is het terugbrengen van het klassieke embleem, dat sinds 1991 werd vervangen door een modernere versie, niet meer dan een nostalgische zet. “Het is prima als je het logo tijdens een jubileumjaar gebruikt, maar een permanente verandering slaat nergens op,” zegt hij in gesprek met Het Parool. Hij koppelt de beslissing aan de recente prestaties van Ajax: “Als Ajax de afgelopen drie seizoenen kampioen werd, denk ik niet dat ze dit hadden gedaan. Je moet vooruitkijken, niet teruggrijpen naar het verleden.”
Tahamata en Geelen
Niet iedereen is het eens met de kritiek van Woerts. Clubicoon Simon Tahamata sprak zich vorige week, na de wedstrijd tussen de Ajax Legends en Real Madrid Legends, uit als groot voorstander van de verandering. Ook algemeen directeur Menno Geelen lichtte het besluit toe: “De wens om het klassieke logo terug te brengen leeft al jaren bij onze fans. Het 125-jarig bestaan is het perfecte moment om dit cadeau te doen.”
“Het klassieke logo symboliseert onze identiteit. Wanneer wij trouw blijven aan het Ajax-DNA, zijn wij op ons best.”
Achtergrond van de logowijziging
Het moderne logo, dat sinds 1991 wordt gebruikt, is inmiddels 34 jaar het gezicht van Ajax. Het klassieke embleem, dat nu terugkeert, wordt door veel supporters gezien als een krachtig symbool van de gloriedagen van de club. Op 18 maart 2025 viert Ajax zijn 125-jarig jubileum.