Logo-debat bij Ajax: terugkeer van klassieke embleem blijft onderwerp van discussie
Inhoudsopgave
De terugkeer van het klassieke Ajax-logo blijft de gemoederen bezighouden. André Toet, de ontwerper van het huidige logo, en oud-voorzitter Michael van Praag hebben beiden hun mening gegeven over de opvallende keuze van de Amsterdamse club. Terwijl Toet oproept tot vernieuwing, ziet Van Praag de terugkeer van het oude logo als een herstel van de historische identiteit
André Toet: "Maak iets compleet nieuws"
André Toet, verantwoordelijk voor het ontwerp van het huidige Ajax-logo in 1991, ziet de keuze om het klassieke logo terug te brengen als een gemiste kans. "Ajax wilde er destijds juist vanaf omdat het niet toekomstbestendig zou zijn. Dat logo is honderd jaar oud, hè." Toet vindt het opvallend dat de Amsterdamse club nu de omgekeerde weg bewandelt. "Verandering is goed, dus prima dat mijn logo verdwijnt. Maar had iets compleet nieuws gemaakt, in plaats van je te laten leiden door nostalgie. Zoals Juventus, met die strakke J. Daar ben ik nou van gecharmeerd," zegt hij in het Algemeen Dagblad.
Michael van Praag over de terugkeer van het klassieke Ajax-logo
Oud-voorzitter Michael van Praag heeft een duidelijke mening over de logo-discussie bij Ajax. Hoewel hij volledig verantwoordelijk was voor de introductie van het huidige logo, staat hij nu volledig achter de terugkeer van het klassieke embleem. "Op de tv werd die gedetailleerde tekening destijds een zwarte brei. Oud-speler Rolf Leeser, lid van onze ledenraad, adviseerde toen om daar wat aan te doen. Een goed advies."
Nu is Van Praag blij dat Ajax weer terug gaat naar het oude logo. Volgens hem is het klassieke logo niet meer slecht toepasbaar. "Televisies zijn tegenwoordig zo scherp dat je zelfs haartjes op iemands arm ziet. Dus dat is geen probleem", vertelt de voorzitter van de Raad van Commissarissen. Het oude logo kan nu ook goed op de merchandise gedrukt worden. "Ik ben blij dat het klassieke logo terug is. Het ademt de historie van de club."
Marketeer Chris Woerts kraakte eerder ook al het besluit voor de terugkeer van het klassieke logo. "Vals sentiment", noemde hij het.