Dit leveren de hoofdsponsors van PSV, Ajax en Feyenoord per jaar op

Het mondiale voetbal draait om miljarden en het is aan Nederlandse ploegen de taak om zich daar tegen te wapenen. PSV, Feyenoord en Ajax vormen de traditionele top-3 van de Eredivisie en zijn daardoor het meest populair onder nationale bedrijven. Wat betalen de hoofdsponsors van Ajax, Feyenoord en PSV op jaarbasis om op het shirt te staan?

Dit betaalt Ziggo om op het shirt van Ajax te staan

In het begin van 2015 vonden Ziggo en Ajax elkaar in een overeenkomst. Vanaf dat moment is het kabelbedrijf een vast onderdeel van de tenues van de Amsterdammers. Onlangs werd de samenwerking verlengd tot de zomer van 2025, maar over bedragen werd weinig losgelaten. Sindsdien staat niet alleen Ziggo op de borst van de Ajacieden, maar ook GigaNet op de rug.

Naar verluidt ontvangt Ajax op jaarbasis minimaal negen miljoen euro en daar komt maximaal drie miljoen euro bovenop aan bonusgeld. Dat betekent dat de Amsterdammers bij uitstek de meest lucratieve deal hebben van de Eredivisie.

Feyenoord slaat miljoenenslag met overenkoomst MediaMarkt

Feyenoord wisselde onlangs nog van hoofdsponsor. Op dit moment pronkt Europarcs op het befaamde rood-wit van de stadionclub, maar met ingang van seizoen 2024-2025 is MediaMarkt hoofdsponsor van Feyenoord. De sportieve prestaties van de vorige jaren worden ook financieel beloond, want het gaat om een bedrag dat maximaal op kan lopen tot twintig miljoen euro.

De deal tussen Feyenoord en het bedrijf met zo'n 400.000 medewerkers kent een looptijd van drie jaar. Dat betekent dat er in Rotterdam-Zuid zo'n 6,5 miljoen euro per jaar kan worden bijgeschreven. Dat betekent dat er met deze hoofdsponsor een recorddeal gesloten is. Het in zee gaan met shirtsponsor Castore leverde ook al een recordaantal aan miljoenen op, dus ook op commercieel gebied groeit Feyenoord.

PSV ontvangt miljoenen van Brainport Eindhoven

In 2019 toonde Eindhoven waar zij voor willen staan, namelijk innovatie. Als enige Nederlandse ploeg worden zij namelijk gesponsord door een aantal grote én bovenal betrokken bedrijven uit de regio. Brainport Eindhoven wordt gevormd door de volgende bedrijven: ASML, VDL, Philips, CSU Jumbo, Swinkels Family Brewers en High Tech Campus Eindhoven.

CSU kwam er als laatste partij bij en was onderdeel van een nieuwe deal, die tientallen miljoenen genereert voor PSV. Begin 2022 werden de lopende contracten door alle betrokken partijen met drie tot vijf jaar verlengd, waardoor de Eindhovenaren de kassa fors lieten rinkelen én zeker zijn van tientallen miljoenen tot en met 2027. Naar verluidt gaat het om een bedrag rond de acht miljoen euro per jaar.

Wat krijgen Eredivisie-ploegen voor geldbedragen van hun hoofdsponsor?

Na seizoen 2020-2021 kwam er voor het laatst een rapport naar buiten over de sponsorgelden die overige Eredivisie-ploegen ontvangen van hun hoofdsponsors. FC Twente strikte onlangs Elektramat. die volgens toenmalig directeur Paul van der Kraan zo'n drie miljoen euro per jaar betalen om op het shirt te staan. Uit zijn woorden valt op te maken dat de kosten gedeeld worden met overige partijen die op het shirt pronken.

Heracles Almelo verdient zo'n 1,1 miljoen per jaar aan Asito, die al jarenlang op het shirt van de club uit Almelo staan. Van de overige clubs uit de Eredivisie is niet bekend hoeveel miljoenen zij per jaar bijschrijven.